Rychlovka Capture One: alternativa funkce Color Range

Capture One disponuje již nějakou dobu jasovou maskou (Luma Range), která dovoluje omezit místní úpravy na určitý rozsah jasů. Postrádá ale podobnou funkci Color Range, která by limitovala úpravy jen na určité barvy. Tu můžeme s trochou úsilí navíc docela dobře napodobit.

Tento tip se týká místních úprav, proto není funkční ve zdarma dostupném Capture One Express, ale pouze v plnohodnotné verzi Capture One Pro.

Cesta k omezení masky místních úprav na určité barvy vede přes nástroj Color Editor, který nejen umí upravovat vybrané barvy, ale také nabízí možnost vytvořit z barevného výběru masku. Postup je jednoduchý. Prvním krokem je výběr barvy pomocí kapátka v režimu Advanced a případné doladění rozsahu pomocí úprav výseče barevného kruhu:

Color Editor – kapátkem lze vybrat barvu přímo z fotografie a výseč barevného kruh reprezentuje výběr
Color Editor – kapátkem lze vybrat barvu přímo z fotografie a výseč barevného kruh reprezentuje výběr

V této chvíli ještě nepoužívejte vrstvy úprav a pracujte v základní vrstvě Background. Precizní výběr se nejlépe dělá tehdy, zaškrtnete-li si v Color Editoru volbu View Selected Color Range, která ponechá viditelné vybrané barvy a ty, které do výběru nespadají, zobrazí v odstínech šedi:

Funkce View Selected Color Range zobrazuje odstíny mimo výběr černobíle – pozadí má normálně zelený odstín, ale do výběru nespadá.
Funkce View Selected Color Range zobrazuje odstíny mimo výběr černobíle – pozadí má normálně zelený odstín, ale do výběru nespadá.

Jakmile jste s výběrem spokojeni, stačí jej převést na masku vrstvy místních úprav. Potřebná funkce se ukrývá v menu nástroje, které otevře tlačítko s trojtečkou v jeho záhlaví a jmenuje se Create Masked Layer from Selection:

Vytvoření nové vrstvy s maskou odpovídající výbranému rozsahu barev
Vytvoření nové vrstvy s maskou odpovídající výbranému rozsahu barev

Během chvilky vytvoří Capture One novou vrstvu pojmenovanou Adjustment Layer 1 (číslo se může lišit, pokud už nějaká vrstva stejného jména existuje), jejíž maska bude přesně odpovídat výběru barev v Color Editoru, a to včetně prolnutí do sousedících odstínů a dalších jemných nuancí:

Vrstva s maskou zobrazenou červeně – jak vidno, odstínům v pozadí jsme se tak úplně nevyhnuli, ale není problém použít gumu a z výběru je odstranit
Vrstva s maskou zobrazenou červeně – jak vidno, odstínům v pozadí jsme se tak úplně nevyhnuli, ale není problém použít gumu a z výběru je odstranit

Od této chvíle už maska není s původním výběrem v Color Editoru nijak svázána. Výhodou je, že ji můžete zcela volně upravovat štětcem a gumou a případně na ni i aplikovat již zmíněný Luma Range a omezit její působení dle jasu dotčených pixelů, nebo ji invertovat či použít zpřesnění pomocí funkce Refine Mask. Nevýhodou je naopak to, že barevný rozsah masky nejde snadno modifikovat. Jedinou možností, jak výběr pozměnit, je vytvořit masku novou a nahradit jí tu stávající. Postup je zpočátku shodný:

  • v Color Editoru vrstvy Background vytvoříte nový výběr barvy (nebo pozměníte ten původní)
  • necháte z něj vytvořit novou vrstvu funkcí Create Masked Layer from Selection
Upravený výběr – mírně posunutý výřez barevného kruhu zmenšil vliv v pozadí a zahrnuje nově také červené peří na křídle timálie
Upravený výběr – mírně posunutý výřez barevného kruhu zmenšil vliv v pozadí a zahrnuje nově také červené peří na křídle timálie

Nyní ovšem máte novou masku v jiné vrstvě, než je ta, kde jste dříve provedli požadované úpravy (v mém případě je to Adjustment Layer 2). Proto je třeba ji do naší původní vrstvy nakopírovat:

  • klikněte na vrstvu s původním výběrem barev a provedenými úpravami v paletě Layers (Adjustment Layer 1) pravým tlačítkem myši
  • z kontextového menu vyberte volbu Copy Mask From a v podmenu klikněte na název nové vrstvy
Zkopírování masky vytvořené z upraveného rozsahu barev do původní vrstvy
Zkopírování masky vytvořené z upraveného rozsahu barev do původní vrstvy

Teď už původní vrstva ( Adjustment Layer 1) používá masku dle nového výběru barev a všechny úpravy se provedou dle ní. Nově vzniklou vrstvu Adjustment Layer 2 už nebudete potřebovat a můžete ji smazat.

Způsobů, jak využít masky z barevného výběru, je celá řada – mohou sloužit například k selektivní redukci šumu v hladkém pozadí nebo naopak k doostření pouze hlavního motivu, můžete je využít pro úpravu nebe namísto přechodového filtru a tak dále.

Precizní maska káněte vytvořená z výběru modré barvy nebe následnou inverzí
Precizní maska káněte vytvořená z výběru modré barvy nebe následnou inverzí

Celý postup má pochopitelně svá omezení. Předně musíte začínat od výběru barvy a pak do něj případně zasahovat štětcem – skutečný Color Range naopak funguje většinou tak, že namalujete hrubou masku a zpřesníte ji určením barev. Pokud takto masku upravíte, nemůžete už změnit rozsah barev popsaným způsobem, v takovém případě totiž při kopírování masky s novým rozsahem o úpravy provedené štětcem přijdete. Plnohodnotná funkce Color Range by samozřejmě byla komfortnější a doufejme, že se v Capture One objeví. Do té doby vám snad poslouží alespoň tato alternativa.

  • Pokud byste mě chtěli podpořit, můžete si licenci, předplatné či styly zakoupit prostřednictvím tohoto partnerského odkazu. Jako bonus můžete získat slevu 25 % na licenci i předplatné, s profesionálními styly i bez nich. Stačí použít při platbě kupón TAKE25OFF. Akce platí do 30. září 2020.
  • Můžete si také zakoupit mou e-knihu Capture One efektivně, která se detailně věnuje zpracování fotografií v této mocné aplikaci.
  • Poskytuji rovněž i individuální fotografické kurzy včetně práce v Capture One.

Publikováno v Zpracování fotografií a označené .