Několik tipů pro účast ve fotografických soutěžích

Fotografie do soutěží posílám už pár let – zpočátku spíše nahodile a od loňského roku se snažím o pravidelnost a systematičtější přístup. Během této doby jsem nasbíral několik tipů, které by se mohli hodit i ostatním fotografům.

Jeden z mých prvních úspěchů – fotografie ze série Sobi špicberští, která obdržela v Czech Press Photo 2015 cenu Trigema
(Nikon D810 + AF-S Nikkor 300mm f/2.8G IF-ED VR II at 300 mm, f/8, 1/320 s, ISO 640)

Tip 1: dobře si nastudujte pravidla

Ve wildlife fotografii najdete v pravidlech jednotlivých soutěží řadu podobností, ale v detailech se jistě liší. Jelikož se většinou platí účastnický poplatek, je dobré si pohlídat jejich splnění a předejít tak zbytečné diskvalifikaci. Doporučuji se zaměřit na následující podmínky:

  • způsob pořízení fotografie – většina soutěží samozřejmě vyžaduje etické chování fotografa, ale konkrétní pravidla se mohou odlišovat. V některých může být například zakázáno jakékoliv vábení, v jiných je povoleno využití potravy nebo zvuků, případně je podmínkou tento fakt uvést (živá návnada bývá nepřípustná a i kdyby tomu tak nebylo, podobné praktiky by měly být pro každého fotografa přírody podle mého názoru naprosté tabu).
  • datum pořízení fotografie – některé soutěže vyžadují, aby fotografie byla pořízena v pevně daném časovém rozsahu, typicky v době od konání předchozího ročníku do uzávěrky aktuálního
  • míru povolených úprav – nevím, jak je tomu v jiných žánrech, ale wildlife soutěže často vyžadují co nejmenší úpravy, často jsou zakázány jakékoliv retuše, které cokoliv odstraňují (o přidávání nemluvě), a někdy není povoleno skládání více snímků nebo jsou pro něj stanovena přesná pravidla. Když posílám fotografie, vždy si zpětně zkontroluji, jestli jsem neretušoval – nejsem purista, který neodstraní nevhodný lístek či větvičku, ale když k tomu dojde, do soutěží posílám verzi bez retuše.
  • požadavky na velikost fotografie a zaslaný formát – v průběhu přihlašování do soutěže nejde obvykle o zásadní problém, ale je dobré mít na paměti, že se oceněné fotografie nakonec často tisknou ve velkém formátu pro výstavu a pokud snímek nemá dostatečnou kvalitu pro takové zpracování, může být dodatečně diskvalifikován. Jestliže jste dělali při úpravách velký výřez nebo fotografie není pro velký tisk vhodná, zvažte, jestli má smysl ji posílat. Nezapomeňte, že řada soutěží po vás bude chtít časem zaslání fotografie v plném rozlišení a často i RAWu, takže všechny případné problémy vyjdou najevo.
  • podmínky ohledně účasti v jiných soutěžích – někdy je zakázáno soutěžit s fotografiemi, které v době přihlášky již uspěly v jiné soutěži. Je to poměrně pochopitelné, žádná soutěž se nechce prezentovat snímky, která již získaly výraznou viditelnost jinde, všichni chtějí mít ve finále unikátní fotografie.

Kromě pozornosti k těmto základním pravidlům si doporučuji ještě pohlídat správné zařazení do kategorií (některé soutěžní systémy nedovolují pozdější změnu) a vyplnění všech povinných polí včetně popisků.

Tip 2: využijte maximální počet přihlášených prací

Pokud dovoluje soutěž zaslat více prací, využijte toho na maximum. Do hlavy porotců nevidíte a je možné, že fotografie, do které vkládáte největší naděje, pohoří, a uspěje jiná, od které toho tolik nečekáte. Samozřejmě předpokládám, že jste dost soudní a odhadnete, které fotografie na prestižní soutěž nestačí, ale pokud máte z čeho vybírat, pošlete klidně více.

Fotografie lejskovce azurového uspěla letos hned ve dvou soutěžích – ve Wildlife Photography Competition a Nature’s Best Photography (Windland Smith Rice International Awards). Kromě toho byla součástí výstavy a vizuálu loňského Czech Press Photo
(Fujifilm X-T2 + XF100-400mmF4.5-5.6 R LM OIS WR + 1.4x at 560 mm, f/8, 1/10 s, ISO 5000)

Tip 3: uložte si odeslané fotografie

Pro lepší přehled doporučuji vytvořit si pro každou soutěž samostatnou složku, kam uložíte odeslané fotografie. Pomáhá mi to udržet si přehled, které fotografie jsem kam zaslal. Jestliže používáte katalogovou aplikaci jako Lightroom nebo Capture One, můžete si vytvořit virtuální sbírku (album), ale zároveň doporučuji uložit si i upravené fotografie v plném rozlišení. Jak už bylo řečeno, pokud vaše snímky postoupí v soutěži do dalších kol či finále, budete určitě snímek v plné velikosti potřebovat. V případě nedestruktivních editorů, jako je právě Lightroom a Capture One, se může snadno stát, že v mezidobí budete chtít fotografii ještě mírně upravit (osobně se mi to stává často právě při obesílání dalších soutěží, kdy mám neustále nápady, jak fotku ještě doladit) a pak snadno ztratíte přehled o tom, v jaké podobě vlastně fotografie do té které soutěže odešla. A porotci nejspíš nebudou moc nadšení, pokud snímek, který vybrali, dorazí v jiné úpravě. Mít uložený 16bitový TIFF v Adobe RGB skýtá jistotu, že se pošlete totéž a vyhovíte v podstatě jakýmkoliv požadavkům na barevné profily a hloubku. Osobně tyto soubory odkládám mimo katalog Capture One, protože je obvykle nepotřebuji k ničemu jinému než právě pro danou soutěž.

Tip 4: uložte si někam názvy a popisky fotografií

Co se rozhodně vyplatí uložit na později jsou názvy a popisky. Mezinárodní soutěže samozřejmě vyžadují angličtinu a někdy dá docela zabrat vytvořit kvalitní popisky. Pokud stejné fotografie odesíláte do více soutěží, ušetříte si práci. Někdy je navíc podrobný popisek vyžadován až v případě postupu do dalších kol, takže se může stát, že bude potřeba mnohem později, kdy už dávno zapomenete, co jste naťukali do registrace jiné soutěže. Osobně tedy radím připravit si popisky dopředu – buď přímo do metadat fotografie (neplánujete–li je pro jednotlivé soutěže měnit) a nebo do externího souboru (Excel, Google Docs, textový soubor) – a tím mít možnost se k nim kdykoliv později vrátit. Když jsem to nedělal, vždy jsem si za to později nadával.

Tip 5: nenechávejte registrace na poslední chvíli a pohlídejte si časové pásmo data uzávěrky

Pokud řešíte věci často na poslední chvíli (jako já :), myslete na to, že vás může ledacos zdržet – počínaje přetížením soutěžních serverů pod náporem podobných případů a konče třeba nutností vyplnit poměrně obsáhlé formuláře a popisky. Kromě toho si ohlídejte časová pásma, aby registrace neskončila dříve, než čekáte (v tuzemsku bude ale většinou uzávěrka proti našemu času posunuta spíš na později).

Čerstvá fotografie soba špicberského má prozatím na kontě prezentaci na právě zahájené výstavě letošního ročníku Czech Press Photo v pražské Staroměstské radnici
(Fujifilm X-T3 + XF200mmF2 R LM OIS WR + 1.4x F2 at 280 mm, f/3.2, 1/280 s, ISO 160)

Tip 6: zaneste si termíny soutěží do kalendáře nebo úkolovníku

Pokud se rozhodnete soutěže v budoucnu obesílat pravidelně, zaneste si termíny jejich uzávěrek (s dostatečným předstihem na přípravu) do kalendáře nebo úkolovníku s opakováním pro další roky. Některé soutěže mírně termíny posouvají, takže si je vždy raději v předstihu zkontrolujte. Já sám všechny své úkoly vedu v aplikaci Todoist, takže i soutěže mám v něm – pokud jej náhodou také používáte, můžete si naimportovat mou šablonu.

Přehled soutěží, které obesílám

Když jsem se soutěžemi začínal, dával jsem si postupně dohromady seznam těch, které mi přišly zajímavé. A jelikož si myslím, že to může někomu usnadnit práci, dávám tento seznam k dispozici. Pokaždé mám radost, když se mezi oceněnými autory objeví české jméno, takže jej neváhejte využít a zkuste štěstí! Co se týče letošní sezóny, je už za námi Czech Press Photo, jehož výsledky jsme se dozvěděli včera, ale ostatní soutěže ještě stíháte. Uvedené termíny by měly plus mínus pár dní platit i v příštích letech:

Publikováno v Ostatní a označené .

2 komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.